Успішний учень – хто він? Думки учнів і педагога московської школи
Збігаються уявлення дорослих з уявленнями дітей про успішність у навчанні? Яка роль батьків і педагогів до досягнення дитиною успіху? Відповіді на ці питання дали учні 8 «А» московської школи №1034 та їх класний керівник Ільдар Хусаїнов, вчитель інформатики та ІКТ, один з переможців московського конкурсу професійної майстерності «Самий класний класний−2018».
Матеріали надані фахівцями Міського психолого-педагогічного центру Департаменту освіти і науки міста Москви.
Думки учнів
Якого учня можна назвати успішним?
− Учня можна назвати успішним тільки тоді, коли він домігся того, чого хотів під час навчання. Ще це людина, у якого мир у душі, він задоволений собою і оточуючими його людьми. Для успішності зовсім не обов’язково вчитися на відмінно, − Коля Панаетов.
− Учень успішний не тільки із-за оцінок. Він успішний, коли домагається своїх цілей, − Вася Петров.
− У якого одні п’ятірки, − Микита Симонян.
− Успішним можна назвати того учня, який не тільки добре або відмінно навчається, але й приймає участь у різних заходах (необов’язково в шкільних), − Олена Кірєєва.
− У якого все виходить, − Даша Дарченкова.
− Успішний учень – це той, хто весь час чогось навчається і не опускає руки із-за невдач, який прагне до своєї мети і чітко знає, чого він хоче, − Маша Філіппова.
В чому полягає твій успіх і чия це заслуга? Як ти прийшов до свого успіху?
− Мій успіх полягає в тому, що я не тільки отримую хороші оцінки, а в тому, що я вникаю в те, що я роблю − це найголовніше. Я вчуся в двох школах: загальноосвітній і художньої, і думаю, що це теж можна назвати успіхом, тому що я намагаюся тримати високу планку і в тій, і в іншій школі.
Мене підтримують учителі і батьки, які, якщо я щось не розумію з предмета, пояснюють мені тему; друзі, разом з якими я беру участь в проектах; класний керівник, який мене мотивує брати участь у різних заходах. Але я вважаю, що праця і підтримка всіх перерахованих вище людей була б марною, якби я сама не бажала досягти гідного результату, − Лена Кірєєва.
У тебе є свій рецепт або секрет успішності?
− Я просто роблю те, що мені самому цікаво. А це найголовніше для того, щоб стати успішним учнем або людиною, − КоляПанаэтов.
− Немає ніякого секрету. Я − просто я, − ЖеняПрилучный.
− Не треба боятися експериментувати і користуватися уявою, не варто опускати руки, навіть якщо щось не виходить, − Віка Краснова.
− Успіх полягає в бажанні. Якщо ти сильно хочеш чогось, то ти обов’язково доб’єшся, − Микита Симонян.
− Головне не здаватися і не сидіти на місці! − Мирон Фафонкин.
Думка вчителя Ільдара Юрійовича Хусаїнова
Ільдар Юрійович, з чого починається історія успіху конкретного учня?
Зі знайомства з тими, хто поведе його до успіху. В першу чергу це батьки, потім до них приєднуються вчителі, друзі, соціум. В школі діти проводять 11 років, і значення вчителя, класного керівника, як приклад для наслідування, переоцінити складно. Педагогам треба навчити дитину ставити цілі і досягати їх, вони будуть мотивувати учня на рух вперед, допоможуть накопичити знання і досвід.
Є універсальний алгоритм дій вчителя, завдяки якому будь-якої дитини можна привести до успіху в навчанні?
Визначення «універсальний» до роботи з учнями по досягненню результатів, на мій погляд, не підходить. Для кожної дитини необхідно складати індивідуальний алгоритм, який працює саме для нього. Це завдання класного керівника.
А ось універсальні складові успіху є – це надання можливості для розвитку і самореалізації учня, це фіксація досягнутих результатів, надання можливості отримати корисний досвід, зокрема досвід перемоги і визнання результату оточенням. Ще один доданок – можливість разом з учителем аналізувати результат, ставити нові цілі і рухатися вперед.
Потрібно намагатися мотивувати на успіх кожної дитини, або краще сконцентрувати зусилля педагога на тих дітей, які самі прагнуть до нових досягнень? Кожна дитина хоче бути успішним?
Успіх дитини завжди індивідуальний. Можна порівнювати перший вихід на шкільну сцену і перемогу у Всеросійській олімпіаді школярів як факт досягнення успіху? Я думаю, що можна. Різниця лише в тому, що перемога в олімпіаді – це успіх, який розуміють і приймають багато, а дебютний вихід на сцену визнати успіхом можуть тільки близькі. При цьому часто такий маленький успіх стає першим кроком на шляху дитини в професію. Це не завжди враховують.
Важливо, щоб навіть після маленької перемоги учня слід було визнання його успіху і підтримка в його починанні з боку батьків, педагогів, суспільства.
Який зміст ви вкладаєте в поняття «успішний учень»?
Це дитина, по максимуму використовує надані можливості для власного розвитку, що володіє або формує soft skills, успішно осягається вміння для самопрезентації, яка прагне до саморозвитку, затребуваний у соціумі, актуальний.
Чому треба сьогодні вчити дітей, щоб забезпечити їм успішне майбутнє?
Необхідно працювати над формуванням в першу чергу особистісних результатів: вміння вчитися протягом усього життя, уміння використовувати сучасні технології, простір міста, вміння ставити цілі і досягати їх, бути професіоналом своєї справи, вміння робити вибір, спілкуватися, дружити.
А ще в сучасному світі важливо розвивати soft skills. Комунікативні, лідерські, командні, соціально-психологічні навички актуальні сьогодні і обов’язково знадобляться нашим дітям у їх подальшому житті.
Розмовляла Марина Архипова (Міський психолого-педагогічний центр Департаменту освіти і науки міста Москви).
Оригінальна стаття розміщена
Щоб бути в курсі останніх новин зі світу освіти, підписуйтесь на наш .