Психіка

Професійне вигорання it-фахівців

Професійне вигорання в IT-сфері досі сприймається, як щось міфічне, начебто єдинорога. Ось про вигорання лікарів, психологів і соціальних працівників чули багато хто, але там зрозуміло – постійно доводиться працювати з людьми, часом в ситуаціях, що вимагають сильної емоційної залученості. А що щодо IT-сфери? Так, іноді треба брати участь у мітингах і спілкуватися з колегами, але в інший час – пиши код/тестує його і т. д.

Тим не менше, статистика професійного вигорання в IT лякає.

У травні 2018 року Blind (анонімна соц.мережа для співробітників компаній) провела дослідження, яке показало, що у 57% співробітників зарубіжних ІТ-компаній присутня професійне вигоряння. В опитуванні брали участь понад 11 тисяч осіб з таких компаній, як Credit Carma, Twitch, Nvidia, Oracle, Snapchat, Cysco, Amazon, Mycrosoft, Apple, Google і т. д.

Подібне дослідження у січні 2019 року повторила компанія «Мій коло». В опитуванні взяли участь 2500 співробітників IT-компаній, що працюють в Росії.

Результати виявилися схожі, більше 50% IT-фахівців мають досвід професійного вигорання, причому половина з них пройшли через цей досвід 2 і більше рази. Для роботодавця подібне вигорання працівників має досить серйозні наслідки: до 20% співробітників знаходяться регулярно в подібному стані, 75% вигорілих звільняються, і деякі з них повністю змінюють сферу діяльності.

Так що ж служить причинами професійного вигорання у IT-фахівців?

Виділяють три основних фактори, що грають істотну роль в синдромі вигоряння – особистісний, рольовий і організаційний.

Особистісний фактор.

  • Наявність психологічних проблем працівника, які впливають на його відношення до роботи. Наприклад, гиперответственность і прагнення все контролювати.
  • Нерозуміння власних почуттів і тілесних відчуттів.
  • Наявність недавніх психологічних травм – розлучення, смерть близького, потрапляння у важке ДТП, пожежа і т. д.

Рольовий фактор.

  • Нечітка або нерівномірно розподілена відповідальність за професійні дії – спільні зусилля колег не узгоджені, присутня конкуренція, хоча загальний результат роботи.
  • Рольова невизначеність – недостатня інформованість про професійні обов’язки і відповідних очікуваннях з боку колег і начальства.
  • Рольовий конфлікт, коли людина вважає, що він робить те, чого не повинен або не хоче робити.
  • Відповідальність за інших людей.
  • Мала ступінь участі у прийнятті рішень в організації.
  • Повільне або занадто швидке просування, фрустрація з-за досягнення “межі” своєї кар’єри.

Організаційний фактор.

  • Надмірна завантаженість роботою або недостатня завантаженість роботою. Надмірна завантаженість роботою ставить людину перед проблемою, чи він може впоратися із завданням. В цьому випадку звичайно виникає турбота, фрустрація. Проте недовантаження може викликати точно такі ж відчуття. Працівник, що не одержує роботи, відповідної його можливостям, звичайно відчуває фрустрацію, занепокоєння щодо своєї цінності і положення в компанії.
  • Робота в постійному дефіциті часу
  • Висока ступінь невизначеності в оцінці виконуваної роботи;
  • Відсутність або недолік соціальної підтримки з боку колег і керівництва;
  • Неблагополучна психологічна атмосфера в колективі.

Додаткові чинники вигоряння для IT

1. Недолік розвитку. Якщо співробітник не дізнається нічого нового на своїй роботі, це означає стагнацію кар’єри, яка знижує інтерес до сфери, в якій він працює. І це з урахуванням того, що в IT постійно з’являються нові технології.

2. Постійне вирішення виникаючих проблем. Коли одне за іншим ламається з технологічної точки зору, і співробітникові доводиться кидатися між різними надзвичайними ситуаціями, в яких треба терміново приймати рішення і вирішувати проблеми. Гірше, коли кілька надзвичайних ситуацій відбуваються одночасно, і співробітник стає мотузкою в грі на перетягування канату.

3. Складні, заплутані або невыстроенные процеси в компанії. Цим страждають великі організації і тільки розвиваються стартапи. Як правило, це відноситься до певної серії кроків або рекомендацій, які необхідно виконувати кожному співробітнику при виконанні роботи.

Навігація по цим вимогам може бути громіздкою та трудомісткою, залишаючи все менше можливостей для виконання реальної роботи. Гірше того, процеси можуть бути дуже складними або вимагати безглуздих моментів, наприклад, вимагати відвертого обговорення з менеджером рутинної роботи.

4. Некерована навантаження. IT-сфера часто включає в себе додаткове навантаження у вигляді незапланованої роботи, часто має пріоритет над запланованою роботою. Дуже складно поєднувати повсякденні завдання з довгостроковими проектами. Намічені плани нерідко можуть порушуватися і приводити до стану фрустрації у співробітника.

5. Архаїчні технології. Робота за застарілими технологіями розчаровує і забирає багато часу.

6. Перешкоди у роботі в опенспейс. Вимушені перерви в роботі можуть бути одним з моментів, що породжують розчарування в корпоративному світі. Робота в опенспейс робить їх ще більш поширеними. Ще гірше те, що деякі перешкоди є ненавмисними, наприклад, розмова між колегами на відстані декількох метрів, що знижує продуктивність. Крім того, є люди, яким протипоказано працювати в опенспейс – це меланхоліки. Пов’язано це з особливостями протікання нервових процесів.

Ще трохи з точки зору психології про можливі особистісні причини вигорання IT-фахівців.

Інструмент роботи IT-фахівця – його мозок, інтелект, кому як подобається. В першу чергу він цінує себе як раз за свої здібності, навички, вміння розв’язувати задачі. І завдяки цьому потрапляє в проблемну ситуацію: «Я – це мій мозок». З картини світу виключаються почуття і тіло. З досвіду скажу, почуття ще можуть усвідомлюватися і впливати на поведінку людини, а от тіло повністю виключається. З цієї причини складно зрозуміти як відпочивати, щоб відновлювати фізичні сили, як вчасно помічати перші ознаки хвороб.

В IT-сфері високий ризик вигорання також пов’язаний з вибором способів відпочинку – я впевнена майже на 100%, що типовий відпочинок програміста – перегляд серіалів, ігри, читання статей або книг. Тобто за фактом продовження мозкової активності і обробки інформаційних потоків. На роботі у айтішника – робота, під час відпочинку вдома – теж робота, тільки вже не така очевидна. А як раз відпочинку для мозку практично немає. Як не вигоріти в такій ситуації?

Якщо впізнали себе в цьому тексті і припускаєте наявність вигорання, рекомендую почитати моє – там я пишу про конкретні симптоми вигорання та шляхи рішення цієї проблеми.

_______________

|

Related posts

Leave a Comment